5+

Zie voor de boeken uit de Eiki en Oeki-reeks het aparte onderdeel over deze eekhoorns op deze site.

LEKKERDAG (Illustraties Géwout Esselink)

Jorn en Bente maken hun vader wijs dat het Lekkerdag is: een dag waarop je alleen maar lekkere dingen mag eten. Kinderen bepalen zelf wat dat is en dat lekkers moet beginnen met de letter P van patat, pizza, pudding en pannenkoek. Als die letter bij lekkere dingen ontbreekt, bedenkt het tweetal een oplossing. Dan smullen ze bijvoorbeeld van een glaasje Poca Pola bij een zakje pips. Toch verloopt Lekkerdag anders dan ze zich hadden voorgesteld. (Uitgeverij De Vier Windstreken)

FEDDE EN NAOMI LEVEN VRIJ EN BLIJ (Illustraties Heleen van den Broek)

‘Fedde en Naomi leven vrij en blij’ maakt deel uit van het project ‘Vertel het door!’, waarbij leerlingen uit de bovenbouw zich in het onderwerp verdiepen om vervolgens als voorleesmaatjes leerlingen uit groep 3 en 4 voor te lezen uit het boek. Daarbij leggen ze zaken uit, stellen ze vragen en praten ze over onderwerpen als democratie, discriminatie, vrijheid en Tweede Wereldoorlog. Het project is mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Vfonds. (Uitgeverij Levend Leren)

Folkert Oldersma - SUZIE VINDT UIT (2)SUZIE VINDT UIT (Illustraties: Marjolein Terwindt-Wetterauw)

Door grootschalige houtkap moet het konijntje Suzie met haar familie verhuizen naar een ander bos. Leven in een open bos is te gevaarlijk voor de konijnen. Door uitvindingen van Suzie en haar opa hoeft er minder hout gekapt te worden en hoeven ze niet opnieuw te verhuizen en kan Suzie bij haar vriendjes blijven.
Een jeugdboek over energietransitie.

Folkert Oldersma - HET UILTJE DAT (te) KNAP ISHET UILTJE DAT (te) KNAP IS (Illustraties: Marjolein Terwindt-Wetterauw)

Het uiltje Ove is een hoogvlieger. Daardoor wordt hij niet begrepen, voelt hij zich anders dan de andere dieren. Op school, thuis, bij het spelen. Het maakt hem verdrietig en boos. Buiten het bos ontmoet hij het mensenkind Jonathan. Samen weten ze het bos te redden en dan blijkt hoogvlieger-zijn toch zo zijn voordelen te hebben.
Veel hoog intelligente kinderen hebben het moeilijk op de basisschool. Hun verwachtingen over de school als interessante en uitdagende leerplek komen niet uit. Ze voelen zich vaak niet begrepen door leeftijdgenoten. Dit boek biedt ze herkenning en maakt problemen waar het jonge intelligente kind mee kan worstelen, bespreekbaar. (Uitgeverij Levend Leren)